یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

رئيس شما مي‌تواند براي قلب شما مفيد يا مضر باشد!

۱۳ بازديد

بيماري قلب و عروق در حال حاضر بيشتر از هر بيماري ديگري در امريكا منجر به مرگ‌ومير مي‌شود و هزينه‌اي بيشتر از هر بيماري ديگر ازجمله آلزايمر و ديابت، به سيستم بهداشتي تحميل مي‌كند.

آموزش كسب و كار در همدان
در طي دهه آينده، شرايط حتي از اين نيز بدتر خواهد شد. پيش‌بيني مي‌شود كه تا سال ۲۰۳۰، شيوع بيماري‌هاي قلب و عروقي، بين افراد بالاي ۲۰ سال، به ۴۰ درصد مي‌رسد و انتظار مي‌رود كه هزينه‌هاي مستقيم پزشكي آن سه برابر شده و به ۸۰۰ بيليون دلار برسد.
در يك مطالعه اخير كه بر اساس يافته‌هاي تحقيقات گالوپ روي بيش از ۴۱۲/۰۰۰ فرد شاغل تمام‌وقت در امريكا بين سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ انجام‌شده و در مجله بين‌المللي پژوهش‌هاي محيطي و بهداشت عمومي به چاپ رسيده است، عنوان‌شده كه افراد سرپرست در محيط‌هاي كاري مي‌توانند بخشي از راه‌حل اين مشكل مرگ‌بار و هزينه‌بر باشند.

«آيا سرپرست شما، همواره محيطي سرشار از اعتماد و گشودگي براي شما فراهم مي‌كند يا خير؟»
۲۱ درصد از تمام كاركنان موردمطالعه در امريكا به اين سؤال پاسخ «نه» دادند.

تعدادي از مطالعات قبلي ارتباط بين استرس‌هاي محيط شغلي و ريسك فاكتورهاي بيماري‌هاي قلب و عروق را ثابت كرده‌اند؛ اما با توجه به اين‌كه «اعتماد» يكي از مهم‌ترين اركان سرمايه اجتماعي به‌خصوص در محيط كار است، نويسندگان اين مقاله ارتباط بين شاخص «اعتماد» در محيط كار و هفت ريسك فاكتور بيماري‌هاي قلب و عروق را يعني سيگار كشيدن، چاقي، فعاليت فيزيكي اندك، رژيم غذايي نامناسب، ديابت، كلسترول بالا و فشارخون بالا، موردبررسي قراردادند.

مشاوره كسب و كار در همدان
نويسندگان مقاله مدل‌هاي آماري رگرسيوني براي ويژگي‌هاي جمعيت شناختي افراد موردبررسي، در زمينه هر يك از ۷ ريسك فاكتور به‌عنوان متغيرهاي وابسته طراحي كردند. در مقابل متغير مستقل مطالعه كه متغير «اعتماد» بود و براي سنجش آن از پرسشي به شكل زير استفاده كردند: «آيا سرپرست شما، همواره محيطي سرشار از اعتماد و گشودگي براي شما فراهم مي‌كند يا خير؟»
۲۱ درصد از تمام كاركنان موردمطالعه در امريكا به اين سؤال پاسخ «نه» دادند.

بيزينس كوچينگ
چه براي زنان و چه براي مردان، بيشترين بي‌اعتمادي بين كاركنان سنين ۴۵ تا ۶۴ سال بود (زنان ۲۴/۴ درصد و مردان ۲۳ درصد) و بعدازآن در بين گروه سني ۳۰ تا ۴۴ سال (زنان ۲۲/۳ درصد و مردان ۲۰/۵ درصد)
به‌طوركلي نويسندگان مقاله دريافتند كه ميزان اعتماد و احتمال داشتن خيلي از ريسك فاكتورهاي قلب عروق باهم مرتبط هستند.
در ميان كاركناني كه سرپرستشان جو بي‌اعتمادي را حاكم كرده بود (كساني كه پاسخ «نه» به آن سؤال داده بودند) خطر داشتن ۴ يا بيشتر ريسك فاكتورهاي بيماري قلب و عروق، بيش از ۲۰ درصد بود.

تأثير شاخص «اعتماد» بر روي قلب

بعد از اصلاح آماري براي ويژگي‌هاي جمعيت شناختي و همچنين بر اساس داشتن بيمه درماني، آنان دريافتند كه شاخص «اعتماد» با داشتن هر هفت ريسك فاكتور بيماري قلب و عروق چه در ميان زنان و چه در ميان مردان مرتبط است:
– كاركناني كه در محيطي باز و سرشار از اعتماد كار نمي‌كنند، احتمال بالاتري براي داشتن فشارخون بالا و كلسترول بالا و ديابت داشتند.
– كاركنان محيط‌هاي سرشار از بي‌اعتمادي همچنين، با احتمال بيشتري در زمان انجام مطالعه سيگاري بودند، رژيم غذايي نامناسب داشتند و چاق بودند.
– زناني كه در محيط‌هاي سرشار از بي‌اعتمادي كار مي‌كردند با احتمال بيشتري فعاليت فيزيكي محدودي داشتند.
– احتمال خطر داشتن ۴ ريسك فاكتور به بالا در محيط‌هاي سرشار از بي‌اعتمادي، افزايش‌يافته بود

بيزينس كوچينگ در همدان

Mistrustful environment


Women Men

OR (95% CI)* OR (95% CI)*
High blood pressure 1.15 (1.11, 1.20) 1.20 (1.16, 1.24)
High cholesterol 1.18 (1.13, 1.22) 1.22 (1.18, 1.26)
Diabetes 1.15 (1.09, 1.23) 1.18 (1.12, 1.25)
Current smoker 1.15 (1.10, 1.20) 1.15 (1.11, 1.19)
Poor diet 1.10 (1.07, 1.14) 1.11 (1.07, 1.15)
Insufficient physical activity 1.10 (1.06, 1.14) 1.08 (1.05, 1.11)
Obese 1.18 (1.14, 1.23) 1.18 (1.15, 1.22)
Four or more risk factors 1.22 (1.16, 1.27) 1.29 (1.25, 1.34)
Models adjusted for age, race/ethnicity, education, marital status, family income and health insurance; *Odds ratios and 95% confidence intervals; Recreated with permission
GALLUP-SHARECARE WELL-BEING INDEX, 2010-2012

نتيجه‌گيري

محيط‌هاي كاري منفي، بخصوص محيط‌هاي سرشار از بي‌اعتمادي، چنانكه در مطالعه فوق مشخص شد، با احتمال بالاتر حضور ريسك فاكتورهاي بيماري‌هاي قلب و عروق مرتبط هستند. رفتار سرپرست‌ها در محيط‌هاي كاري، مي‌تواند سطح سلامت افراد زير نظر ايشان را ارتقا بخشد؛ بنابراين، مداخله در محيط كار براي كنترل بيماري‌هايي قلب و عروق و ساير مسائل مزمن بهداشتي مي‌تواند از طريق اعمال اثر روي اركان سرمايه‌هاي اجتماعي همانند اعتمادسازي به وقوع بپيوندد. ارتقاي كارآمدي افراد سرپرست و رفتار ايشان از طريق دادن آموزش‌هاي لازم به آن‌ها مي‌تواند قدم مهمي در ارتقاء سطح سلامت كاركنان باشد.

 

سايت اصلي : آكادمي مهراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.