طرح كسب و كار يا بيزينس پلن چيست

آكادمي كسب و كار اينترنتي مهراز

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

طرح كسب و كار يا بيزينس پلن چيست

۶ بازديد

بيزنس پلن چيست 

حال ببينيم جزئيات و اجزاي يك بيزنس پلن چيست؟ يك بيزنس پلن خوب از دستورالعمل‌هاي عمومي تأييد شده و فرم و محتواي مشخص پيروي مي‌كند و به طور كلي سه بخش اصلي براي يك بيزينس پلن وجود دارد:

اولين بخش، مفهوم كسب و كار است كه در اين قسمت در مورد صنعتي كه كسب و كار در آن قرار دارد، ساختار تجاري، محصول يا خدمات خاص و چگونگي برنامه‌ريزي براي موفقيت كسب و كار توضيح داده مي‌شود.

دومين بخش، تحليل بازار هدف است كه در اينجا مشتريان بالقوه توصيف و تحليل مي‌شوند كه چه كساني و كجا هستند، چه چيزي باعث مي‌شود آنها از محصولات يا خدمات ما خريداري نمايند و … در اينجا همچنين وضعيت رقبا و چگونگي پيروزي در اين بازار رقابتي با استناد بر مزاياي رقابتي شركت ما مشخص مي‌شود. لازم به توضيح است كه براي انجام تحليل‌ محيط و شرايط داخلي و خارجي كسب و كارمان، تجزيه و تحليل SWOT ابزار مناسبي خواهد بود.

اجزاي بيزنس پلن (Business Plan)

با شكستن اين سه بخش به اجزاي كوچكتر و تخصصي‌تر، يك طرح توجيهي كسب و كار شامل مؤلفه‌هاي اصلي زير خواهد بود:

  • خلاصه مديريتي (Executive Summary)
  • توصيف شركت (Company Description)
  • تحليل بازار (Market Analysis)
  • سازمان و مديريت (Organization and Management)
  • خط توليد و محصولات (Service or Product Line)
  • بازاريابي و فروش (Marketing and Sales)
  • درخواست تأمين مالي (Funding Request)
  • پيش بيني‌هاي مالي (Financial Projections)
  • ضميمه برنامه كسب و كار (Business Plan)

علاوه بر اين موارد، يك بيزنس پلن بايد داراي يك كاور و جلد مناسب، صفحه عنوان و فهرست مطالب باشد.

ضرورت وجود طرح كسب و كار

اگر براي شما اين سؤال مطرح شود كه ضرورت داشتن بيزنس پلن چيست و چه كساني نياز به بيزنس پلن دارند، بايد بگوييم تنها كسي كه به اين طرح احتياج ندارد كسي است كه به تجارت نمي‌پردازد. در واقع هر فردي كه كاري همراه با سرمايه‌گذاري را شروع مي‌كند و يا گسترش مي‌دهد، منابع قابل توجهي بودجه، انرژي و زمان را براي كسب سود به كار مي‌گيرد، بايد زمان لازم را براي تهيه طرح كسب و كار خود صرف كند.

نويسنده طرح كسب و كار براي استارتاپ‌ها كارآفريناني هستند كه براي شروع تجارت خود اقدام به نوشتن اين طرح كرده‌اند و در حقيقت بسياري از شركت هاي بزرگ امروزي كار خود را بر روي كاغذ در قالب طرحي براي متقاعد كردن سرمايه‌گذاران شروع كرده‌اند. در واقع بيزنس پلن ابزاري ضروري براي شروع يك كسب و كار جديد است و معمولاً بانكها و بنگاه هاي سرمايه‌گذاري، پيش‌شرط سرمايه‌گذاري را داشتن طرح توجيهي كسب و كار تعيين مي‌كنند.

شركت هايي كه سالهاست فعاليت دارند نيز بايد بيزنس پلن داشته باشند و به صورت دوره‌اي بازبيني شود تا در صورت دستيابي به اهداف و استراتژي‌هاي قبلي، نسبت به تحولات جديد، برنامه‌ها و نقشه‌هاي جديد تبيين شوند تا شركت همواره در مسير رشد و توسعه گام بردارد.

بسياري از شركت هايي كه در ميانه راه توسعه خود قرار دارند، گاهي براي كسب بودجه بيشتر براي رشد و پيشرفت به مبالغ بالاتري سرمايه احتياج دارند، كه اين موقعيت مي‌تواند براي سرمايه‌گذاران جذابتر باشد، پس نيازمند بيزنس پلن خواهند بود.

انواع بيزنس پلن

انتخاب نوع بيزنس پلن مناسب، براي هر كسب و كار بسيار مهم است و بسته به اينكه مي‌خواهيد از اين طرح چه استفاده‌اي نماييد و بازتاب چه ويژگي از كسب و كارتان باشد و مخاطب آن كيست، مي‌تواند در اندازه و جزييات محتوايي هر بخش متفاوت باشد. از انواع طرح كسب و كار مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  • طرح كسب و كار ناب
  • طرح كسب و كار استاندارد
  • طرح كسب و كار براي راه اندازي كسب و كار جديد
  • طرح كسب و كار يك صفحه اي
  • طرح امكان سنجي
  • طرح داخلي
  • طرح عمليات و يا برنامه سالانه
  • برنامه رشد يا توسعه
  • طرح استراتژيك

حال كه با مفهوم بيزنس پلن چيست آشنا شديد، براي توسعه و رشد هر چه بهتر كسب و كارتان توصيه مي كنيم كه به صورت ماهيانه به مرور بيزينس پلن خود بپردازيد. با انجام اين كار مي توانيد نتايج حاصل از فعاليت هاي اجرايي ماهانه كسب و كارتان را با روند و شاخص هايي كه در بيزينس پلن مستند شده اند، را مقايسه نماييد.


طراحي سايت در همدان
سئوي سايت در همدان
طراحي بيزينس پلن همدان
بيزينس مدل همدان


وبسايت اصلي : آكادمي مهراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.