كوچينگ سازماني چيست؟

آكادمي كسب و كار اينترنتي مهراز

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

كوچينگ سازماني چيست؟

۵ بازديد

مقدمه‌اي بر كوچينگ سازماني

تغيير در همه سيستم‌هاي زنده ثابت و ذاتي است و امروزه نيز تغيير بسيار سريع‌تر و عميق‌تر و پيچيده‌تر اتفاق مي‌افتد. اين مي‌تواند به يك چالش براي سازمان‌ها تبديل شود و نياز به توسعه توانايي مديريت تغيير جهت رسيدن به اهداف را بيشتر كند. تغيير انساني در قلب كوچينگ نهفته است و كوچ‌هاي مي‌توانند حمايت‌هاي خوبي از سازمان‌ها در مديريت تغيير ايجاد كنند.

در نظريه‌هاي سازمان و مديريت و نيز در عمل، انسان هرروز نقش محوري‌تري نسبت به گذشته مي‌گيرد و سازمان‌ها در رقابت، ناگزير از اتخاذ رويكردهاي نوين‌تري به مبحث نيروي انساني هستند.

كوچينگ ازجمله اين رويكردهاست و در حال حاضر مديران سازمان‌هاي پيشرو به نقش‌هايي فراتر از رهبري مي‌انديشند و در تلاش‌اند نقش يك «كوچ» را بازي كنند و از اين راه سبب افزاش بهره‌وري، انگيزه و ارتقاي خلاقيت و كاهش ترك اختياري كار را موجب شوند.

 

براي اولين بار «كن بلانچارد »، واژه كوچينگ و مدير به‌عنوان كوچ را به كار برد. آشنايي او با دان شولا مربي صاحب‌نام فوتبال و چگونگي كار او، بلانچارد را به اين نتيجه رساند كه در دنياي پرتلاطم امروز، براي بقاي سازمان‌ها و به حداكثر رساندن بازده انسان‌ها، بهترين راه مديريت، كوچينگ است.

 

 

هدف كوچينگ سازماني چيست؟

هدف كوچينگ سازماني پرورش مثبت و سيستميك تغيير در سازمان است. كوچينگ سازماني اغلب براي كمك به سازمان‌ها براي دستيابي به اهداف استراتژيك، افزايش توانايي رهبري و ايجاد فرهنگ تغيير استفاده مي‌شود. درحالي‌كه اين رشته با كوچينگ اجراي و يا رهبري همپوشاني‌هاي دارد اما آن‌ها بيشتر به‌صورت فردي مورداستفاده قرار مي‌گيرند.

 

كوچينگ سازماني براي پاسخ به نياز سازمان‌هايي شكل گرفت كه خواهان چهارچوبي براي رشد و توسعه بودند. امروز كوچينگ فقط براي افزايش عملكرد و بهتر شدن اشخاص نيست بلكه در مورد ساختن تيم‌هايي همسو با استراتژي واضح و پذيرفتن مسئوليت در ارائه اين استراتژي نيز هست.

 

اگر هدف كوچينگ اجرايي و يا كسب‌وكار، كار با افراد حرفه‌اي است و هدف كوچينگ تيمي مربوط به رهبر و تيمش مي‌شود، هدف كوچينگ سازماني سطح بعدي و مربوط به يك گروه بزرگ‌تر تشكيل‌شده از تيم‌هاست. به همين ترتيب اگر هدف كوچينگ فري و يا كوچينگ زندگي مسائل شخصي و خصوصي افراد است و كوچينگ خانواده مربوط به مسائل جمعي خانواده است، كوچينگ سازماني مي‌تواند مسائل مربوط به يك خانواده بزرگ‌تر در نقش سازمان را موردتوجه قرار دهد.

 

سازمان‌ها وقتي تغيير مي‌كنند كه افراد درون آن‌ها تغيير كند. سازمان‌هاي موفق محيطي را ايجاد مي‌كنند كه در آن كاركنان فرصتي براي موفقيت خود در راستاي اهداف سازماني دارند و مسئوليت‌پذير هستند.

 

كوچينگ كسب‌وكار بر اين اساس است كه افراد را كوچ كنيم تا بتواند نقش خود را در سازمان بهتر ايفا كنند اما كوچينگ سازماني رويكردي جامع‌تر دارد و سازمان را مثل يك فرد مي‌بيند و چهارچوبي براي رشد سازمان در نظر مي‌گيرد. به‌عنوان يك نتيجه از اجراي فرايند كوچينگ در سازمان، افراد سازمان در جهت نتايج بلندمدت و پايدارسازماني كوچ مي‌شوند.

 

كوچينگ سازماني به يك سيستم بزرگ متشكل از زيرسيستم‌هاي ساختاريافته كه هركدام از افراد زيادي تشكيل‌شده‌اند مربوط مي‌شود. براي مؤثر بودن، يك رويداد كوچينگ سازماني موفق درنهايت بر روي ايجاد و اجراي برنامه‌هاي دقيق عمل با اهداف قابل‌اندازه‌گيري و پيگيري اقدامات براي اطمينان از موفقيت تمركز دارد. هدف كوچينگ سازماني اين است كه همه افراد كليدي سازمان و همه تيمهاي مربوطه را در بربگيرد و يك سيستم يكپارچه ايجاد كند. براي كوچ‌هاي سازماني كل سازمان به‌عنوان يك مشتري در نظر گرفته مي‌شود.

 

كوچينگ سازماني متشكل از طيف وسيعي از روش‌ها و رويكردهاست و بدون اينكه در يك‌رشته خاص مثلاً مديريتي قفل شود راه‌حل مناسبي را براي دستيابي سازمان به اهدافش تجويز مي‌كند. درواقع جذابيت آن به‌عنوان يك چهارچوب، انعطاف‌پذيري آن براي وحدت مفاهيم مديريتي، روانشناسي، جامعه‌شناسي و رفتار سازماني است تا يك راه‌حل مبتني بر اهداف سازمان پيدا كند.

 

چارچوب كوچينگ سازماني بر ۴ اصل كليدي ساخته‌شده است.

  • سازمان يك چشم‌انداز و استراتژي دارد كه توسط ذينفعان ايجادشده است و به همه افراد داخل سازمان مربوط است.
  • سازمان بهره‌وري مؤثر خود را از طريق كاركنان و كسب‌وكار خود افزايش مي‌دهد و اين كار را از طريق طرح برنامه‌ريزي هدفمند عملياتي با هر بخش از كسب‌وكار و همسو با استراتژي‌هاي سازماني انجام مي‌دهد.
  • سازمان داري بنچ مارك‌هاي مشخص عملكردي است كه براي هر شخص در كسب‌وكار وجود درد، قابل‌سنجش است و به‌طور منظم گزارش مي‌شود.
  • سازمان داراي چارچوب پاسخگويي است كه باعث مي‌شود همه براي موفقيت كسب‌وكار از طريق شاخص‌هاي كليدي عملكرد كه به‌طور منظم بررسي و آموزش داده مي‌شود، پاسخگو باشند.

 

 

چيزي كه در كوچينگ سازماني قابل‌توجه است اين است كه فراتر از درست غلط چيزها، فرهنگي را در سازمان ترويج مي‌دهد كه افراد سازمان به‌طور مدام در حال يادگيري و توسعه خود باشند و آن‌ها را توانمند كند تا خودشان بر اساس معيارها و ارزش‌هاي سازمان بهترين تصميم‌ها را بگيرند.

 

كوچينگ سازماني نيازمند رهبري است كه مايل باشد با ديگران در مورد اهداف، برنامه‌ها و سياست‌هاي خود صحبت كند و نظرات آن‌ها را هم جويا شود.

 

كوچينگ يكي از اولين قدم‌هاي بهبود عملكرد كاركنان در يك سازمان محسوب مي‌شود.

 

كوچينگ باعث افزايش مشاركت كاركنان مي‌شود. با افزايش مشاركت افراد بيشتر احتمال دارد مسئوليت كار خود را به عهده بگيرند و بخش مولدتري براي سازمان باشند. اين به افزايش بهره‌وري سازمان كمك مي‌كند.

كوچينگ كمك مي‌كند كاركنان توانمند خود را بشناسيد و قدم‌هايي در راه توسعه آن‌ها برداريد. اين كاركنان توانمند بايد براي توسعه رهبري موردتوجه قرار بگيرند. اين به سازمان كمك مي‌كند متوجه شود چه كسي مي‌تواند جانشين فردي ديگر شود.

كوچينگ باعث افزايش كارايي و كمك به تقويت عملكرد فردي و تيمي مي‌شود.

كوچينگ باعث شناسايي فرصت‌هاي توسعه افراد مي‌شود. كوچينگ سازماني كمك مي‌كند تا شما تصوير بزرگ‌تري ازآنچه سازمان نياز دارد تا موفق شود داشته باشيد و كل تيم‌هايتان را به آن سمت حركت دهيد.

كوچينگ باعث افزايش تعهد سازماني مي‌شود. نيروي كار امروزه روي توسعه حرفه‌اي خودش سرمايه‌گذاري مي‌كند و همين انتظار را از سازمان خود نيز دارد. با اجراي يك برنامه كوچينگ سازماني، نشان مي‌دهيد كه به اهداف شغلي و فردي افراد اهميت مي‌دهيد و اين حتي مي‌تواند در زمان استخدام هم براي سازمان شما يك مزيت رقابتي باشد.

 

 

كوچينگ در سازمان متمركز بر كمك به يادگيري ديگران به‌جاي دستور دادن و كنترل كردن است. تحريك فكر كردن به‌جاي ارائه مستقيم راه‌حل و پاسخگويي و متعهد نگه‌داشتن افراد.

 

وقتي سازمان شما به دنبال توسعه افراد براي مهارت‌ها و نقش‌هاي خاصي است

وقتي ك سازمان شما كاركنان با استعدادي دارد كه مطابق انتظارات عمل نمي‌كنند

هنگامي‌كه سازمان يك سيستم يا برنامه جديد را معرفي مي‌كند

وقتي‌كه رهبر سازمان نياز به يك مهارت جديد براي مسئوليت‌هاي جديدش دارد

كوچينگ مي‌تواند به‌خوبي به شما كمك كند.

 

 

در دنياي امروز، كوچينگ به‌عنوان فعاليت حمات كننده پيشرفت فردي و اثربخشي سازماني پذيرفته‌شده است و اكثر سازمان‌ها تمايل دارند در جهت آموزش كوچينگ به مديران، سرمايه‌گذاري كنند؛ به‌ويژه مديراني كه كار آنان داراي اهميت است، زيرا كوچينگ اثربخش، تأثير بسزايي بر عملكرد سازماني دارد

 


آموزش كوچينگ سازماني
بيزينس كوچينگ همدان
آموزش سيستم سازي در همدان
طراحي سايت در همدان


سايت اصلي : آكادمي مهراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.