تاريخچه كوچينگ

آكادمي كسب و كار اينترنتي مهراز

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

تاريخچه كوچينگ

۳ بازديد

تاريخچه كوچينگ چيست و ايده كوچينگ چگونه به‌وجود آمده؟ نكته كليدي، آن‌طور كه مالكوم گلدول آن را بيان مي‌كند، چه بود؟ با الهام از كار ويكي بروك كه نخستين بررسي اصولي و گسترده را در مورد ريشه‌هاي كوچينگ انجام داده است، مي‌توانيم سه «نسل مختلف كوچينگ» را توصيف كنيم.

۱– نسل بنيان‌گذار: كساني را شامل مي‌شود كه ايده‌هاي آن‌ها از نظريه‌ها و مدل‌هايي الهام مي‌گيرد كه سرانجام به كوچينگ زندگي تبديل مي‌شوند.

۲- نسل انتقال‌دهنده: شامل كساني است كه ايده‌هاي نسل بنيان‌گذار را موردپسند عموم و تبليغ كرده‌اند.

۳- نسل نهايي: كه تا به امروز مراقبت كرده‌اند تا كوچينگ به‌عنوان حرفه‌اي مجزا پديدار شود.

 باشگاه مشاوره كسب و كار در همدان

تاريخچه كوچينگ | بنيان‌گذاران كوچينگ (دهه‌هاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰)

در حدود سال‌هاي ۱۸۳۰، واژه «كوچ» به‌عنوان هر نوع مربي در نظر گرفته مي‌شد. احتمالاً اين برگرفته از ايده انتقال افراد از يك مكان به مكان ديگر بود كه بامعناي اصلي آن در زبان فرانسه براي «كوچ (كالسكه)» همخواني داشت. وسيله‌اي نقليه! (كلماتي كه در اواسط قرن شانزدهم در انگليسي به وام گرفته‌شده بود)

بازي دروني تنيس

درواقع، كوچينگ زندگي الهام گرفته از كاربرد مربي‌گري ورزشي در ساير حوزه‌ها بود. از كتاب تيموتي گالوي با عنوان بازي دروني تنيس (۱۹۷۴) به‌عنوان تأثيرگذارترين كتاب در پيشرفت كوچينگ نام‌برده مي‌شود. (بروك ۲۰۰۸، اوكانر و لاگس ۲۰۰۷)

گالوي در اين كتاب بيان مي‌كند كه در بازي تنيس، تنها حريف شما كسي نيست كه در طرف ديگر تور و مقابل شما كار مي‌كند. او حريفي به‌مراتب قدرتمندتر را در درون هر فرد شناسايي كرده و معتقد است: «شما يك مخالف يا منتقد دروني نيز داريد كه شكل ذهنيت شما را در مورد خودتان به خود مي‌گيرد. همان صدايي كه قضاوت مي‌كند، انتقاد مي‌كند و هر حركت شما را دست‌كم گرفته و به‌جاي كمك به پيشرفت شما، درواقع شما را از پيروزي بازمي‌دارد.»

مشاوره مديريت در همدان

او در ادامه توصيه مي‌كند كه به‌جاي گوش كردن به منتقد دروني خود، بايد:

۱- ياد بگيريد كه خود را از منظري متفاوت مشاهده كنيد تا آنچه را كه انتظار انجامش را داريد، به‌صورت عيني و بدون قضاوت ارزيابي كنيد.

۲- يادگيري جديد را با استفاده از تصاوير و مثال‌ها برنامه‌ريزي كنيد و

۳- اجازه دهيد اين اتفاق‌ها بيفتند.

اصول گالوي را مي‌توان در بسياري از حوزه‌ها به كار برد و در حقيقت او خودش هم اين كار را با نوشتن درباره بازي‌هاي دروني گلف، موسيقي، اسكي و كار انجام داد. در رابطه با سير تحول كوچينگ، كتاب گالوي براي خلق مدل GROW كه احتمالاً تأثيرگذارترين مدل كوچينگ ناميده مي‌شود، از اهميت اساسي برخوردار بود.

نتيجه كار بروك كه اولين مطالعه جامع در مورد تاريخ و ريشه‌هاي كوچينگ به شمار مي‌آمد، آشكار كرد ۸۲ نفر در توسعه كوچينگ تأثيرگذار بوده‌اند؛ اما از اين تعداد، فقط تعداد معدودي تأثيري پرقدرت داشتند. گالوي يكي از اين افراد معدود بود.

طراحي سايت در همدان

تاريخچه كوچينگ | آموزش (EST) ورنر ارهارد Erhards’s Seminar Training

به گفته ويكي بروك، ورنر ارهارد دومين شخص مهم و تأثيرگذار در كوچينگ بوده است (اولين فرد توماس لئونارد است كه در ادامه خواهيم ديد). در نظرسنجي او از ۱۳۱۰ كوچ، ارهارد در مقام دوم بعد از لئونارد به‌عنوان كليد توسعه و گسترش كوچينگ شناخته شد.

ورنر ارهارد كيست؟

در دهه ۱۹۷۰، ارهارد، آموزش سمينارهاي ارهارد (EST) را در انستيتوي اسالان اجرا كرد. مجموعه كارگاه‌هاي فشرده توانمندسازي! آن‌ها بخشي از جنبش پتانسيل‌هاي انساني بودند كه در دهه ۱۹۶۰ توسعه‌يافته بود و مربوط به پرورش سلامتي و تحول شخصي افراد مي‌شد.

اوكانر و لاگس اظهار مي‌كنند كه ارهارد يك «متصل‌كننده» بود. «متصل‌كننده‌ها» به‌عنوان «عامل مسئول در تغيير» براي رسيدن به نقطه اوج، در نظر گرفته‌شده‌اند.

متصل‌كننده‌ها در معاشرت عالي هستند. آن‌ها افراد زيادي را مي‌شناسند و باهم آشنا مي‌كنند. درواقع در داده‌هاي مصاحبه بروك، تقريباً 30٪ از افرادي كه به‌عنوان تأثيرگذار اصلي كوچينگ شناخته شدند، ارتباطي با ارهارد داشتند.

تاريخچه كوچينگ | انتقال‌دهنده‌ها (دهه ۱۹۸۰)

بنابراين مشاركت ارهارد به‌عنوان متصل‌كننده، اتفاق مهمي براي شروع كار كوچينگ بود. كساني كه با تئوري نقطه اوج گلادول آشنا هستند، مي‌دانند كه متصل‌كننده‌ها تنها عوامل تغيير نيستند. به‌اصطلاح خبره‌ها هم مهم هستند. اين ما را برمي‌گرداند به تنها شخصي كه به خاطر تأثير خود بر كوچينگ نسبت به ارهارد، بيشتر مطرح‌شده است: توماس لئونارد.

كوچينگ در همدان

توماس لئونارد

داستان توماس لئونارد از Est و ورنر ارهارد ادامه پيدا مي‌كند. ارهارد حقوق معنوي Est را به سازماني متعلق به كارمندان فروخت كه سرانجام به‌عنوان Landmark Education (لندمارك اجوكيشن) شناخته شد.

لئونارد در دهه ۱۹۸۰ به‌عنوان مدير بودجه براي لندمارك اجوكيشن كار مي‌كرد. او به‌عنوان يك مشاور مالي، دريافت كه افراد غالباً براي چيزي بيشتر از راهنمايي‌هاي مالي به او مراجعه مي‌كنند. به نظر مي‌رسيد كه امور مالي اغلب تنها بخش كوچكي از مشكل است و آنچه افراد واقعاً مايل به دريافت آن هستند، توصيه‌هايي كلي براي زندگي است.

بنابراين توماس لئونارد شروع كرد به مشاور زندگي بودن و خود را كوچ خطاب كرد. او هنگام كوچينگ ديگران، دانش خود را از زمينه‌هاي مختلف همراه با سازوكارهاي مورداستفاده در Est و لندمارك تجميع مي‌كرد. بدين ترتيب يك روش كوچينگ شكل گرفت.

همين توانايي جمع‌آوري رشته‌هاي مختلف دانش از زمينه‌هاي مختلف بود كه باعث شد اوكانر و لاگس (۲۰۰۷) توماس لئونارد را «خبره» بنامند. در نظريه نقطه اوج گلادول، خبره‌ها افرادي هستند كه از توانايي ويژه‌اي براي جمع‌آوري دانش از منابع مختلف و تركيب آن‌ها بهروش‌هاي جديد، برخوردارند.

در سال ۱۹۸۸ توماس لئونارد دوره آموزشي برگزار كرد به نام “زندگي‌ات را طراحي كن” و سال بعد اقدام به تأسيس مجموعه كرد كه “كالج برنامه‌ريزي زندگي” نام داشت. در حقيقت كوچينگ از برنامه‌ريزي زندگي شروع شد و سرمنشأ آن از فضاهاي آكادميك دانشگاهي نبوده است.

لئونارد مصداقي براي اين تعاريف است، زيرا او قادر به تفكر جانبي بود و دانش حوزه مالي را به حوزه عمومي كمك به افراد تبديل كرد. او دانش بسياري از رشته‌هاي مختلف ازجمله كسب‌وكار، روانشناسي و پيشرفت شخصي را داشت و در گسترش اصطلاح كوچينگ در دهه ۱۹۹۰ مؤثر بود. طبق گفته بروك، مشاركت لئونارد به‌عنوان انتقال‌دهنده در تدوين، موردپسند عموم قرار دادن و جهاني‌سازي رشته كوچينگ بود. مصاحبه‌شوندگان اعتبار محبوبيت كوچينگ را به لئونارد نسبت مي‌دهند.

از همان ابتدا، آموزش كوچينگ به شكل كلاس‌هايي بود كه با تماس تلفني برگزار مي‌شد كه در آن زمان اين اقدام بسيار نوآورانه بود. با برگزاري كلاس‌هاي تلفني افراد از مكان‌هاي دوردست مي‌توانستند آموزش ببينند و فراگيران با هزينه و زحمت كمتري به آموزش كوچينگ دسترسي داشتند. اكنون نيز آموزش‌هاي كوچينگ به روش تلفني ادامه دارد و روش‌هايي همچون وب كنفرانس نيز اضافه شده است. (اين همان روشي است كه تيمور ميري در ۲ تيرماه ۱۳۹۲ كوچينگ را براي اولين بار تحت نظارت فدراسيون بين‌المللي كوچينگ براي فارسي‌زبانان سراسر جهان ارائه نمود. در اولين دوره‌ي آموزشي دانشجوياني از سوئد، انگلستان و ايران به صورت تلفني آموزش خود را آغاز كردند و امروزه هنوز آكادمي آموزش‌هاي آنلاين خود را كه يكي از روش‌هاي محبوب آموزش و برگزاري جلسات كوچينگ در دنيا هست را ادامه مي‌دهد. همچنين آكادمي به ارائه‌ي آموزش‌هاي حضوري نيز پرداخته اما هنوز آموزش آنلاين به‌دليل قدرت و مزيت‌هاي بي‌شمار،‌ محبوب‌ترين روش آموزش در FCA است.)

 

فدراسيون بين‌المللي كوچينگ ICF

بعد از تعريف كوچينگ به عنوان يك حرفه، مهم‌ترين فعاليت توماس لئونارد فقيد (توماس لئونارد در سال ۲۰۰۳ و در سن ۴۷ سالگي درگذشت)  تأسيس فدراسيون بين‌المللي كوچينگ ICF در سال ۱۹۶۹ بود كه امروز بزرگ‌ترين و معتبرترين سازمان غير انتفاعي ناظر بر حرفه‌ي كوچينگ در جهان است.

 

جان ويتمور، گراهام الكساندر و مدل GROW

هم‌زمان با توماس لئونارد در ايالات‌متحده، جان ويتمور و گراهام الكساندر بر گسترش كوچينگ در انگليس و اروپا تأثيرگذار بودند.

به‌ويژه ويتمور و الكساندر ايده‌هاي بنيان‌گذار كتاب بازي دروني تنيس (تيموتي گالوي) را منتقل كردند. طبق گفته بروك، ويت مور و الكساندر رويكرد بازي دروني را در سال ۱۹۸۱ به انگليس آوردند و آنرا كوچينگ ناميدند.

الكساندر بر روي آموزش‌هاي ارهارد و بازي دروني گالوي تمركز كرد و الگوي جديد كوچينگ را با نام مدل grow در ۱۸۵ خلق كرد.

ويتمور ايده‌هاي گالوي را با فحواي كوچينگ مشاغل آميخت و كتاب كوچينگ عملكرد (۱۹۹۲) را تدوين كرد. كتابي كه طبق اظهار بروك اولين منبعي بود كه كوچينگ را به‌عنوان حرفه‌اي جداگانه معرفي مي‌كرد. او همچنين در اين كتاب مدل GROW را به جهانيان معرفي كرد.

تاريخچه كوچينگ | كوچينگ به‌عنوان يك حرفه متمايز (دهه ۱۹۹۰ و بعدازآن)

براي اكانر و لاگس نقطه اوج در گسترش كوچينگ، احتمالاً اواسط دهه ۹۰ بود كه كوچينگ كسب‌وكار واقعاً شهرت يافت. آي بي ام اولين شركت بزرگي بود كه از كوچينگ استفاده كرد. آن‌ها كوچينگ را از ابزاري براي توسعه فردي اشخاص، به روشي براي پيشرفت افراد در كسب‌وكار معرفي كردند.

  • دهه ۹۰ شاهد تغييرات بزرگي در ماهيت مشاغل بود. كوچك شدن شركت‌ها، برون‌سپاري كار به پيمانكاران و تغيير نحوه ارتباط افراد با شغلشان. آن‌ها به‌جاي ماندن در يك شغل براي يك عمر، به‌طور متوسط سه برابر بيشتر، مشاغلشان را تغيير دادند.
  • از دست دادن كاركنان خوب براي يك سازمان مي‌تواند پرهزينه باشد و از طرفي آموزش مداوم به نگه‌داشتن افراد خوب كمك مي‌كند؛ اما معلوم شد كه آموزش كافي نيست زيرا افراد اغلب هنگام بازگشت به كار هميشگي خود، آنچه را كه ياد گرفته بودند فراموش مي‌كردند. كوچينگ به يكي كردن و استحكام يادگيري از آموزش كمك مي‌كند و اثرات آن را ادامه مي‌دهد.
  • كوچينگ همچنين به افراد در مقابله با استرس و فشارهاي زماني اين اوقات آشفته كمك كرد.
  • ظهور سازمان‌هاي افقي‌تر كه بسياري از مديران مياني را از بين برد، نيز شاهد خلأ رهبري بود. كوچينگ شغلي و اجرايي با ارائه يك رابطه گفتگوي مداوم با كارمندان به‌جاي صرفاً آموزش يا مشاوره، اين نقش را تكميل كرد.

بروك استدلال مي‌كند كه طي سال‌هاي ۱۹۹۰ – ۲۰۰۴ كوچينگ به‌عنوان حرفه‌اي متمايز ظاهر شد.

به گفته Merriam and Brockett (1997)، حرفه‌اي شدن يك‌رشته با ظهور انجمن‌هاي حرفه‌اي، ادبيات و تحصيلات تكميلي نشان داده مي‌شود. دهه ۹۰ شاهد ظهور انجمن‌هاي كوچينگ حرفه‌اي، برنامه‌هاي آموزشي و انتشارات بود.

با توجه به همه اين عوامل، طبق گفته بروك تا سال ۲۰۰۰، كوچينگ به نقطه اوج خود رسيده بود و به‌طور گسترده‌اي شناخته‌شده بود.

تاريخچه كوچينگ درمخلص كلام

در كل، كوچينگ منشأ نظري زيادي دارد، ازجمله روانشناسي ورزشي، جنبش پتانسيل انساني و مديريت كسب‌وكار. كوچينگ در دهه ۷۰ و ۸۰ ميلادي شروع به تفكيك شدن به دوشاخه «توسعه فردي» و «كسب‌وكار» كرد اما گسترش حقيقي آن در دهه ۹۰ ميلادي بود. درست در زماني كه انتقال‌دهنده‌هاي كليدي، بر باورهاي اجتماعي تأثيرگذار بودند.

 

سايت اصلي : آكادمي مهراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.