انواع كوچينگ چيست | بيزينس كوچينگ در همدان

آكادمي كسب و كار اينترنتي مهراز

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

انواع كوچينگ چيست | بيزينس كوچينگ در همدان

۱۰ بازديد

۱۵ نوع كوچينگ:

كوچينگ فرآيندي است كه با توجه به نيازهاي افراد در موقعيت‌ها و محيط‌هاي مختلف ارائه مي‌شود. كوچينگ عموماً روش‌هايي به‌منظور كمك كردن به ديگران براي رشد، پيشرفت، يادگيري مهارت‌هاي جديد، يافتن موفقيت فردي، دست‌يابي به اهداف و مديريت تغيير در زندگي و چالش‌هاي شخصي است. انواع كوچينگ معمولاً بر نگرش‌ها، رفتار، مهارت‌ها و دانش، اهداف و آرزوهاي شغلي و همچنين بر توسعه جسمي و فكري متمركز است.
انواع كوچينگ در موقعيت‌هاي مختلفي ارائه مي‌شود:
كوچينگ در سازمان‌ها در كنار آموزش و منتورينگ و خارج از سازمان‌ها مانند انواع كوچينگ فردي كه معمولاً به‌وسيله كوچ‌هاي حرفه‌اي يا بخش‌هايي كه خدمات كوچينگ عرضه مي‌نمايند انجام مي‌شود.
كوچينگ ازنظر رسميت و ساختار نيز انواع مختلفي دارد. به‌عنوان‌مثال:
جلسات كوچينگ مي‌تواند خيلي غيررسمي و بدون ساختار و يا رسمي و با ساختار و يا تركيبي از دو حالت گفته‌شده برگزار شود.
برخي از انواع كوچينگ به شرح زير مي‌باشد:

۱-بيزينس كوچينگ (كوچينگ كسب‌وكار) | Business coaching:

كوچينگ كسب‌وكار هميشه به‌صورت فردي يا گروهي به‌منظور دستيابي به اهداف سازماني انجام مي‌شود.

۲-كوچينگ مديران اجرايي | One on One Coaching for Executives:

كوچينگ فرد با فرد به‌طور فزاينده‌اي به‌عنوان راهي براي ارتقاء مديران اجرايي به‌منظور رشد مهارت‌هاي جديد، بهبود عملكرد، غلبه بر انحراف و كسب آمادگي براي پيشرفت استفاده مي‌شود. جلسات كوچينگ در سطح اجرايي و همسو با اهداف سازمان اغلب منجر به بهبود در نتايج كسب‌وكار مي‌شود.
كوچينگ مديران اجرايي اغلب توسط كوچ‌هاي خارج از سازمان در مدت‌زمان توافق شده يا تعداد جلسات درخواستي كوچينگ انجام مي‌شود.

۳. كوچينگ فردي/زندگي | Personal/Life Coaching:

كوچ فردي/زندگي به افراد در كسب آگاهي، شفاف نمودن اهداف فردي و اولويت‌بندي آن، شناخت بهتر افكار، احساسات و انتخاب‌هاي خود، انجام اقدام مناسب براي تغيير زندگي، رسيدن به اهداف و احساس رضايت‌مندي بيشتر كمك مي‌نمايد.

۴. كوچينگ شغلي | Career Coaching:

كوچ شغلي به افراد كمك مي‌نمايد تا آنچه را از شغل خود مي‌خواهند و به آن نياز دارند بشناسند، سپس تصميم بگيرند و اقدام‌هاي مناسب براي رسيدن به اهداف شغلي هم‌راستا با بخش‌هاي ديگر زندگي‌شان انجام دهند.

۵- كوچينگ گروهي | Group Coaching:

كوچ‌هاي گروهي با افراد در گروه كار مي‌كنند. تمركز اين نوع كوچينگ مي‌تواند از توسعه رهبري تا توسعه شغلي، مديريت استرس تا تيم‌سازي باشد. كوچينگ گروهي مزاياي كوچينگ فردي را با منابع گروهي تركيب مي‌نمايد و افراد از يكديگر ياد مي‌گيرند و در چارچوب گروه تعامل دارند.

۶-كوچينگ عملكرد | Performance Coaching:

كوچ‌هاي عملكرد به كارمندان در هر سطحي كمك مي‌نمايند تا الزامات شغلي، شايستگي‌هاي موردنياز براي رسيدن به الزامات، شكاف در عملكرد فعلي (با عملكرد مطلوب) و فرصت‌هاي بهبود عملكرد خود را بهتر بشناسند. سپس كوچ‌ها با كارمندان، روساي آن‌ها و افراد ديگر در محيط كار، براي از بين بردن شكاف‌هاي عملكردي، تدوين برنامه اقدام به‌منظور پيشرفت حرفه‌اي كارمندان كار مي‌نمايند.

۷- كوچينگ رهبران جديد | Newly Assigned Leader Coaching:

كوچ‌ها به افرادي كه به‌تازگي براي نقش رهبري انتخاب يا استخدام‌شده‌اند كمك مي‌نمايند كه در مسير حركت كنند. هدف از اين كوچينگ شفاف نمودن مؤلفه‌هاي كليدي رهبري، مسئوليت‌هاي مهم نقش جديد آن‌ها، رسيدن به اهداف در ماه‌هاي اول بعد از نقش جديد و راه‌هاي هماهنگ نمودن تيمي كه آن را رهبري خواهد نمود با سازمان است. تمركز اصلي اين نوع كوچينگ كمك به رهبران جديد به‌منظور شناخت اهداف كسب‌وكار و رسيدن به آن مي‌باشد.

۸- كوچينگ رابطه | Relationship Coaching:

كوچ رابطه به دو يا چند نفر براي ايجاد، تغيير يا بهبود تعاملات آن‌ها كمك مي‌نمايد. موضوع جلسه كوچينگ مي‌تواند رابطه كاري، فردي يا موضوعات ديگر باشد.

۹- كوچينگ توسعه‌‌| High-Potential or Developmental Coaching:

كوچ با سازمان‌ها به‌منظور توسعه پتانسيل افرادي كه براي آينده سازمان، كليدي هستند يا بخشي از برنامه جانشيني سازمان مي‌باشند كار مي‌نمايد. تمركز كوچينگ بر ارزيابي، توسعه شايستگي يا برنامه‌ريزي حمايتي و اجراي پروژه‌هاي استراتژيك مي‌باشد.

۱۰- كوچينگ برنامه‌ريزي توسعه | Coaching to Provide Feedback Debriefing and Development Planning:

سازمان‌هايي كه از فرآيندهاي بازخورد ۳۶۰ يا ارزيابي استفاده مي‌كنند اغلب از كوچ‌ها براي كمك به كاركنان به‌منظور درك و تفسير نتايج ارزيابي و يا بازخورد كمك مي‌گيرند، به‌علاوه، كوچ‌ها با افراد جهت تصميم‌گيري‌هاي شغلي، برنامه‌ريزي توسعه حرفه‌اي بر اساس نتايج بازخورد و ارزيابي و داده‌هاي مربوطه كار مي‌كنند.

۱۱-كوچينگ رفتاري هدفمند | Targeted Behavioral Coaching:

كوچ‌هايي كه كوچينگ رفتاري هدفمند را ارائه مي‌دهند به افراد كمك مي‌كنند تا رفتارها يا عادات خاص را تغيير دهند يا روش‌هاي جديد و مؤثرتري را براي كار و تعامل با ديگران بياموزند. اين نوع كوچينگ اغلب به افرادي كمك مي‌كند كه در مشاغل فعلي خود بسيار موفق هستند و يا مسئوليت‌هاي جديدي به ايشان سپرده‌شده است و نياز به تغيير در رفتارهاي خاصي دارند.

آموزش كسب و كار در همدان

۱۲- كوچينگ ميراث | Legacy Coaching:

كوچ ميراث به رهبراني كه در حال بازنشسته شدن هستند كمك مي‌نمايد تا تصميم بگيرند چه چيزي را مي‌خواهند براي ديگران به‌جا گذارند، همچنين كوچ درباره نحوه گذر و خروج از نقش رهبري به او كمك مي‌نمايد.

۱۳- كوچينگ جانشيني | Succession Coaching:

كوچينگ جانشي به ارزيابي كانديداهاي احتمالي براي سمت‌هاي مديريت ارشد كمك مي‌نمايد و آن‌ها را براي ارتقا به نقش‌هاي بالاتر آماده مي‌كند. اين نوع كوچينگ ممكن است در هر سازماني كه در رده‌هاي رهبري خود رشد و يا جابجايي رادارند، مورداستفاده قرار گيرد، به‌ويژه در مشاغل خانوادگي براي حفظ اداره شركت بسيار مفيد است. ازآنجاكه ارزيابي اغلب بخشي از اين روش، مداخله‌اي است، تعيين شفاف انتظارات و قوانين براي محرمانه بودن اطلاعات، ضروري است. ممكن است لازم باشد در برخي از شركت‌ها براي ارزيابي و كوچينگ از افراد جداگانه‌اي استفاده شود

۱۴-كوچينگ مهارت‌هاي ارتباطي/ارائه | Presentation/Communication Skills Coaching:

اين نوع كوچينگ به افراد كمك مي‌نمايد تا نسبت به نحوه ادراك ديگران و اينكه ديگران چرا اين ادراك را نسبت به آن‌ها دارند، خودآگاهي به دست آورند. مراجعين روش‌هاي جديدي براي تعامل با ديگران مي‌آموزند. استفاده از ضبط ويدئو با بازخورد به مراجعين كمك مي‌نمايد تا خود را از نگاه ديگران ببيند. كوچ به آن‌ها كمك مي‌نمايد تا با تغيير كلمات، نحوه بيان اين كلمات و زبان بدن مورداستفاده براي انتقال پيام‌هاي موردنظر خود، روش برقراري ارتباط را تغيير داده و بر ديگران تأثيرگذارند.

مشاوره كسب و كار در همدان

۱۵- كوچينگ تيمي | Team Coaching:

يك يا چند كوچ تيمي با رهبر يا اعضاي يك تيم براي رسيدن به مأموريت، چشم‌انداز، استراتژي و قوانين تعهد به يكديگر كار مي‌نمايد. رهبر و اعضاي تيم ممكن است به‌صورت فردي براي تسهيل جلسات تيمي و تعاملات ديگر، ايجاد كارايي گروه به‌عنوان تيم با عملكرد بالا و رسيدن به اهداف تيمي، كوچ شوند. احتمالاً شما بر اساس نياز، انواع كوچينگ را ارائه خواهيد كرد. من مطابق تجربه‌ام رهبران را در ۵ سطح، كسب و كار-سطح سازماني، سطح رهبري، سطح تيمي، سطح مهارت‌هاي بين فردي و سطح فردي كوچ مي‌نمايم.

 

سايت اصلي : آكادمي مهراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.