شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

۶ راهي كه يك كوچ اجرايي باعث موفقيت بيشتر ما مي‌شود | بيزينس كوچينگ

۱ بازديد

طي سال گذشته مفهوم كوچ اجرايي (Executive Coach) از ناشناخته بودن به شناخته شدن تغيير وضعيت داده است. اغلب افراد شاغل در شركت‌ها تصور مي‌كنند كار كردن با يك كوچ فرصت و نكتهٔ مثبتي است. شناخت عمومي حال حاضر در خصوص كوچينگ باعث شده است به‌ندرت در مورد مزاياي كوچينگ اجرايي توضيحي ارائه شود.

مشاوره كسب و كار در همدان

مردم معمولاً از قبل در مورد مزاياي كار با يك كوچ مطلع هستند، آن‌ها انتظارات و تصورات شفافي از كار با يك كوچ دارند. ازاين‌رو وقتي يك مراجع احتمالي اخيراً سؤالي در مورد مزاياي كار با يك كوچ اجرايي پرسيد فرصتي دست داد تا در خصوص نتايج مثبتي كه به دنبال دارد بيشتر توضيح بدهم، به نظرم رسيد اين سؤال مي‌تواند سؤال ساير افرادي باشد كه از پرسيدن آن خودداري مي‌كنند. كوچينگ در برخي شركت‌ها جايگاه خود را به دست آورده است و در برخي ديگر از الزامات محسوب مي‌شود. در اينجا نكات كليدي و مثبت نتايج بهره‌گيري از يك كوچ اجرايي كه در سه دهه اخير مشاهده‌شده قيدشده است. اگر شما به‌عنوان يك مراجع با ذهنيت باز و از روي ميل بخواهيد با يك كوچ كاركنيد مي‌توانيد انتظاري منطقي از مزاياي آن داشته باشيد.

۱- خودتان را خوب بشناسيد

ساده به نظر مي‌رسد اما درواقع خيلي مهم است. تحقيقات نشان داده است كه ما خودمان را اغلب شفاف نمي‌بينيم و اين مهم است. خودآگاهي در رهبران با اثربخشي و سودآوري سازماني در ارتباط است و كاركنان ترجيح مي‌دهند از رهبراني كه آن‌ها را بهتر مي‌بيند و مي‌شناسند اطاعت كنند. وقتي شما با يك كوچ كار مي‌كنيد عمدتاً وي در ابتداي ارتباط، اطلاعاتي در خصوص نحوهٔ شناخت ديگران از شما جمع‌آوري مي‌كند و آن اطلاعات را با شما در ميان مي‌گذارد. همين‌طور كوچ طي روند كوچينگ اطلاعات به‌دست‌آمده در خصوص نحوه تعامل شما با ديگران را در اختيارتان قرار مي‌دهد. از همه مهم‌تر اين است كه اگر كوچ شما اثربخش و ماهر باشد مي‌تواند مهارت خودشناسي را در شما ايجاد و تقويت نمايد. بياموزيد چطور خودتان را منصفانه‌تر ببينيد و در مورد نقاط قوت و نيازهاي آموزشي‌تان كنجكاو باشيد.

آموزش كسب و كار در همدان

۲- ديگران را بيشتر بشناسيد

با گذشت سال‌ها اغلب شاهد بوده‌ايم كه رهبران به علت ارزيابي نادرست افراد پيرامون خود دچار مشكلاتي شده‌اند. به دليل عدم شناخت از قابليت‌هاي كارمندان و حمايت از آنان، رهبران ممكن است كارمندان خوبشان را از دست بدهند و يا ممكن است كارمندان ضعيف را به علت تصور بهتر بودن ازآنچه هستند به مدت طولاني نگه‌داشته‌اند. يك كوچ خوب و با بصيرت معمولاً درك درستي از وقايع پيرامون شما داشته و شمارا نسبت به آن‌ها آگاه مي‌كند. كوچ‌ها روي استقلال مراجعين خود براي رسيدن به اهداف كار مي‌كنند و كمك مي‌كنند تا شما مهارت‌هاي خود شناختي را بياموزيد و ارزيابي دقيق‌تري از خود داشته باشيد.

۳- روش‌هاي جديد پاسخگويي را بياموزيد

مارشال گاد اسميت از بهترين كوچ‌هاي اجرايي در كتابي به‌عنوان آنچه اينجا به دست مي‌آوريد، آنجا به دست نمي‌آوريد، بيان كرده است كه همهٔ ما مجموعه‌اي قابليت‌ها و مسئوليت‌ها داريم كه در نقش كارمند متوسط كارگشا بوده اما در نقش رهبر ارشد قابل‌استفاده نيست. به‌عنوان‌مثال دو سال پيش كوچ  اجرايي يك مدير در يك شركت رسانه‌اي بودم. او بسيار غرق در كار و سرش به كارش بود. او نياموخته بود كه تيمش را جمع كند و از كار كردن همكارانش در جهت رسيدن به اهداف شركت مطمئن نبود. من مي‌توانستم به او كمك كنم كه موفقيت او نه‌تنها به كيفيت كار خودش بلكه به توانايي و هدايت همكارانش نيز بستگي دارد. با او كاركردم تا مهارت‌هاي لازم را بياموزد و نحوهٔ فكر كردنش را تغيير بدهد در حال حاضر او ابزار جديدي در جعبه‌ابزار رهبري‌اش دارد.

بيزينس كوچينگ

۴- نقاط قوت فعلي‌تان را تقويت كنيد

با داشتن يك كوچ حامي و اثربخش براي شناخت نقاط قوت، مي‌توانيد نقاط قوت خود را كه قبلاً دست‌كم گرفته بوديد، پررنگ‌تر ببينيد. سال‌ها قبل كوچ يك مديرعامل بودم كه استعداد خوبي در شگفت‌انگيز نمودن محصولات و خدمات جذاب براي مشتريان در آينده داشت. او به‌نوعي فكر كرد كه اين كار بزرگي نيست من به او كمك كردم تا منحصربه‌فرد بودن و ارزش توانايي خود را ببيند و ياد بگيرد كه چگونه از طريق اين قابليت بتواند به نفع تيم و سازمانش استفاده كند.

۵- روابط سازنده‌تري برقرار كنيد

رهبران به طرز چشم‌گيري قادرند كارايي خود را با برقراري رابطه‌اي قوي با گروه خاصي از افراد محدود نمايند؛ و منظور از گروه خاص افرادي مانند خودشان – از پيش‌زمينه، نژاد، جنسيت، اعتقادات يا سبك‌كار مي‌باشد. يك كوچ اجرايي خوب كمك مي‌كند تا علاوه بر بهتر شناختن گرايش‌هاي خود، فرض‌هاي محدودكننده در مورد گرايش‌هاي ساير افرادي كه مثل شما نيستند را ديده و در مورد آن‌ها پرسشگري نماييد؛ و با ارائه ابزارها و حمايت از شما در درك و ايجاد روابط كاري قوي با طيف گسترده‌تري از مردم كمكتان نمايد. (در اينجا يكي از مدل‌هاي موردعلاقه ما وجود دارد- معمولاً از آن در بسياري از فرايندهاي كوچينگ و تيم سازي استفاده مي‌كنيم).

طراحي سايت در همدان

۶- به آنچه مي‌خواهيد برسيد

اين پايان خط يك تعامل كوچينگي است. يك مربي خوب مي‌تواند به شما كمك كند تا در اهداف و رؤياهايتان و آنچه توانايي به دست آوردنش را داريد شفاف‌تر شويد. او همچنين مي‌تواند يك سيستم پشتيباني قدرتمند در سفر شما باشد: كسي كه شمارا خيلي خوب مي‌شناسد و بهترين‌ها را براي شما مي‌خواهد اما او شخص سوم است. برخلاف خانواده يا كارمندانتان، كوچ شما براي موفقيت خود به شما وابسته نيست. او مي‌تواند در مورد آنچه انجام مي‌دهيد با شما صادق باشد و به شما يادآوري مي‌كند در مورد آنچه مي‌خواستيد انجام بدهيد چه گفته‌ايد و به شما نشان مي‌دهد كه چه‌كاري انجام مي‌دهيد و آيا اين كار از اهداف شما پشتيباني مي‌كند و در مسير نگهتان مي‌دارد. سرانجام و مهم‌تر از همه، كوچ شما مي‌تواند روش‌هاي جديد تفكر و عملكرد را به شما آموزش بدهد او مي‌تواند مهارت‌هاي جديدي كه به شما اجازه مي‌دهد بهتر به اهدافتان برسيد و مسير شغلي موردنظرتان را بسازيد آموزش دهد. من ديده‌ام كه صدها مدير درنتيجه كار با يك كوچ اجرايي ماهر از اين طريق رشد كرده‌اند؛ اما دو آگاهي لازم است يكي اينكه كوچتان خوب باشد و دوم اينكه شما كوچ پذير باشيد. ازآنجاكه كوچينگ طي چند دهه گذشته بسيار محبوب شده است بسياري از افراد تحت عنوان كوچ مشغول به فعاليت هستند كه واقعاً قادر به حمايت و نگه‌داشتن شما در مسير اهدافتان نيستند. آن‌ها اغلب در فرايند كوچينگ به دسته‌بندي آنچه خوب است و آنچه خوب نيست اقدام مي‌كنند. آنچه مهم است خود شما هستيد وقتي شما علاقه‌اي به رفتن در ترس‌ها، نااميدي‌ها و ناشناخته‌هايي كه بايد براي رشدتان به آنها آگاه شده و با آن‌ها رويارو شويد نداريد؛ داشتن اين نوع كوچ‌ها به شما كمكي نمي‌كند. مهم نيست چند سال داريد و در حرفهٔ خود كجاي كار هستيد اگر قصد بهره بردن بيشتر از كوچينگ را داريد بايد در برخي موقعيت‌ها تازه كار باشيد و ظرف ذهني‌تان را خالي كنيد. براي حمايت و بالا نگه‌داشتن تمايل، ممكن است شما علاقه‌مند به خواندن اين مقاله يا تماشاي اين فيلم كوتاه باشيد. هر دو در مورد هنر و تمرين خوب بودن در چيزهاي جديد است؛ مانند هر تلاش جديد، كار با كوچ مي‌تواند چالش‌برانگيز و حتي كمي ترسناك باشد؛ اما اگر شجاع، متعهد و كنجكاو باشيد، درمي‌يابيد كه رابطه كوچينگ شما مي‌تواند يك عامل مؤثر در تبديل‌شدن به فردي باشد كه شما انتظارش را داريد.

 

سايت اصلي : آكادمي مهراز

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.